زیورک؛روایتی دخترانه از میانه ریزگرد های جازموریان
عمار یار

زیورک دخترکی ۱۲ ساله است که به همراه خانواده‌اش از ۲۰۰ شتر ارباب نگه‌داری می‌کنند. خانواده زیورک به تنهایی در میان ریگ‌های روان زندگی می‌کنند و از ابتدایی‌ترین امکانات مانند آب شرب مناسب، برق و … محروم هستند. پدر زیورک ۵ دختر دارد و در انتظار فرزند پسر هستند. مادر زیور که حامله است به امیدی که فرزندش پسر باشد ماه قبل از زایمان از پیش آنها به ۵۰ کیلومتر آنسوتر به روستا می‌رود و زیور و خواهران کوچکش تنها می‌مانند. رفته‌رفته بقیه خواهرها نیز می‌روند و زیور که از همه زرنگ‌تر است مجبور است که به پدرش کمک کند و نمی‌تواند شتر‌ها را رها کند.

تماشای آنلاین و دانلود زیورک

این مستند روایتگر زندگی دختری است که در خانواده‌ای ساربان زندگی می‌کند و این خانواده تنها و بدون همسایه در ریگ‌زارهای جازموریان مشغول نگهداری ۲۵۰ شتر از شترهای مردم هستند و مدام از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر کوچ می‌کنند. زیورک دختر ۱۲ ساله‌ای است که همه کارهای گله‌های شتر را انجام می‌دهد، اما دوست ندارد که در این محیط و در این فضا بماند و دلش می‌خواهد به روستای صولان برود.
«زیورک» نمایشی از حضور دخترکی است که اطرافش را به خوبی می‌بیند و تفاوت‌ها را به خوبی احساس می‌کند. او با اینکه کودکی بیش نیست اما به اندازه یک بزرگسال از دنیای اطرافش آگاه است. او به خوبی می‌داند که نگاهبانی از شتر چگونه است. او به خوبی می‌داند که شتر جزوی از زندگی آنها و به عبارتی محلی برای امرار معاش است. بر این اساس، ما با روایتی کودکانه در این مستند رو به رو هستیم که می‌تواند باورهای کودک را در لایه‌های مختلف زندگی روستایی او به خوبی دریابیم. لایه‌هایی که نشان از حضور کسانی است که سال‌ها در این منطقه با تمام مرارت‌ها و سختی‌ها زندگی کرده‌اند. سختی‌هایی که می‌تواند برای هر کسی باور نکردنی باشد. اما مستند «زیورک» به جای نشان دادن فلاکت و بدبختی و سیه‍‌روزی منطقه‌ای محروم که از ابتدایی‌ترین امکانات نیز محروم است، داستانی برای تماشاگر فراهم کرده که گویی برای دخترک این زندگی بخشی از دنیای اوست. پس او، هم می‌تواند در این دنیا زندگی کند و هم می‌تواند آن را تغییر دهد. جدال تغییر اگرچه به این سادگی نیست و نشان از اتفاقات مختلفی است اما حضور دخترک در کنار خانواده زیبایی‌هایی هم دارد.

جهت دیدن این محتوا کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

37 − 29 =